söndag 1 mars 2009

Sökning på Musikhögskolan i Malmö

Alla sökande samlas i den stora salen. Två rader framför mig sitter en saxofonspelande ex-klasskompis. Lite längre bort sitter någon jag känner igen från intagningsprovet till folkhögkolorna förra året. Men till vänster om mig sitter fyra vänner från SVF. Vi skulle ha varit fem, men Big Bro Joe blev magsjuk natten till den stora dagen och fick ta första bästa tåg tillbaka till Jönköping.

Rock 'n Roll Reebook ropas upp först. Hon har klassisk sång som huvudinstrument. Big Bro Joe ropas upp fyra gånger och jag svarar varje gång "magsjuk!". De andra i gänget ropas upp och får sina tider. De tar bleckblåsare sist. Jag får den första tiden. 10.00. Tittar på klockan. 9.30. Jag har bara en halvtimme på mig att värma upp. Värsta möjliga scenariot. Paniken stiger. Blir torr i munnen.
Jäktar till korridoren där mitt prov ska äga rum. Går in i förberedelserummet. Värmer upp. Försöker slappna av. Tänka positiva tankar. Lugna ner mig. Spelar små snuttar av mina sökningsstycken. Packar ner trumpeten. Går ut. Sätter mig på bänken utanför juryrummet. Dörren öppnas av en gråhårig man.

Rummet är ganska stort och i mitten står ett notställ. Bakom en långsmal bänk sitter juryn bestående av juryledaren i mitten och två andra herrar på sidorna av honom. En man med spretigt hår som påminner om Beethovens sitter bakom flygeln.

"Jaha vad ska vi få höra nu då?" säger mannen i mitten. "Haydns trumpetkonsert, andra satsen" svarar jag. "Ja den lär vi känna igen" säger han med ett leende som jag inte riktigt kan tolka.

Jag ger pianisten ett tempo och han börjar spela. no turning back. Det går helt okej. Min nervositet smittar av sig på klangen.
Efteråt ställer juryledaren en massa kniviga frågor. Får spela nästa stycke. Det går bättre. Sen är de nöjda. Hann aldrig spela mitt tredje stycke. Men jag är rätt nöjd.

Går ut ur rummet med ett leende på läpparna och lämnar över åt nästa nervösa krake som står där utanför.

Det är gjort. På onsdag får jag resultatet. Men det spelar inte så stor roll om mitt namn står på listan eller inte. Jag gjorde mitt bästa och jag är nöjd. Och jag satsar ändå på ett till år på SVF.

//Flöjten

Inga kommentarer: