torsdag 22 januari 2009

Tårar - det bästa betyget

Musiklinjen befinner sig i skolans kapell för veckans gemensamma lektion. Lektionen där vi kan spela och sjunga för varandra. Öva att stå i rampljuset.

Rebecka har precis avslutat ett magiskt vackert pianostycke av Nils Lindberg. Ove, vår lärare, nickar åt mig. Jag och Antonia reser oss. Hon går till pianot och jag stället mig mitt på stengolvet framför. Jag berättar att jag ska sjunga Prelude To A Kiss av Alicia Keys. Hon spelar det snygga introt och efter en stund börjar jag sjunga. Det känns lite trevande i början, jag är inte helt van vid akustiken i kapellet. Men det går bättre och bättre. Josefine ler åt mig när jag möter hennes blick.

När jag möter Sabinas blick när tonerna klingat ut ser jag att tårarna rinner ner för hennes kinder och ögonen är rödgråtna. Jag går fram och kramar henne. Det var det finaste betyget jag har fått i hela mitt liv.

/Flöjten

Inga kommentarer: