lördag 8 november 2008

Faith is such a mystery

Faith is such a mystery, to believe in something you can't see
Sjunger Dan Tyminski i bluegrasslåten "Faith is a mystery"

Tro är något som präglar tillvaron ständigt på skolan. För många är det självklart, medans det är ganska vagt för andra. Men det präglar ändå vardagen. Varje måndag, onsdag och fredag ringer klockan för morgonsamling klockan 20 över åtta. Vissa tittar bara slött upp från sin gröttallrik medans andra plockar ihop sin disk för att springa nerför trappan till kapellet.
Själv sitter jag alltid kvar vid min tallrik. Tittar slött på de som trängs i diskinlämningen.
Jag har varit på fyra morgonsamlingar. Två av dem medverkade jag själv i och de andra höll de andra musikklasserna i.

Såg ett program om det amerikanska valet där en starkt troende gubbe argt kritiserade de som inte är kristna. "Det finns de som inte har någon religion i det här landet. De som tror att vi bara uppkom ur slemmet och att det har skett en utveckling" Detta sa han som om det var en helt orimlig tanke. Att det har skett en utveckling. En evolution.

Mitt syfte med att gå på den här skolan är ju att studera musik. Många har som syfte att bejaka sin religion. De som går bibellinjen eller församlingsmusikerlinjen till exempel. Men jag känner ändå att trots att jag inte tror på Gud lär mig mycket av att skolan har en kristen huvudman. Jag får också anledning att reflektera över religion. Och diskutera den.

Jaja, inget mer snack om religion nu, det håller ju inte!

FÖRRESTEN!!! OBS OBS VIKTIGT VIKTIGT!!!!!
KOLLA PÅ TV 4 KL 19:30 PÅ TORSDAG DEN 13 NOVEMBER! PROGRAMMET HETER "HALV ÅTTA HOS MIG" OCH JAG OCH MIN KLASS ÄR MED OCH SJUNGER!

gå in på http://www.tv4.se/1.637775/halv_atta_hos_mig?episodeId=1.696419 om ni vill läsa mer!

//Flöjten

Inga kommentarer: