torsdag 13 november 2008

Välkommen till en ny och härlig dag, var inte min första tanke när jag gick upp imorse. Efter en natt av dålig sömn och diverse konstiga drömmar var jag ifärd till jobbet. Det var inte utan att jag nästan frös ihjäl, fick blåa läppar och stela leder som jag kom fram till porten på Oslos kommunalkontor. Väl inne möts jag av omotiverade och trötta människor. De är de som jobbat alldeles för länge i hemtjänsten och som började tröttna redan någon gång på 80-talet på att hjälpa de gamle med fina men samma återkommande sysslor.

Chefen kommer in. Vid första anblicken och kontakten kan man lätt tro att hon har påbrå från någon hög strikt chef, så som han Adolf Hitler. Hon har dock visat sig vara trevlig, tack och lov för det. "Johanna, natti, natti." Jag tittar förvånat på henne och undrar vad hon menar med det. "natti, natti", upprepar hon igen och jag börjar så smått ana oråd. Fan, jag jobbar kväll inte dag. Liten lätt ilska sprider sig genom min kropp. Men vad gör man då, går hem och sover några timmar, vaknar av julmusik som Matilda och Nora spelar och sätter mig sedan här framför datorn i väntan på bättre tider.

pippilotta

Inga kommentarer: