tisdag 23 december 2008

dan före dan före dopparedan

Imorgon när jag vaknar är det dan före dopparedan. Då ska vi klä granen, sätta på favoritjulskivan, tända tomtebloss, smaka lite på glöggen, på julskinkan, sillen och snapsen. Slå in paket och lägga dom under granen. Städa mitt rum. Mormor och morfar kanske kommer å besök. Fixa sista julgodiset och julmaten.

Men var är min julstämming? Var det en överdos av jul som tog bort den när vi var i USA? Kanske pajar det lite när man börjar sjunga julsånger i oktober? Men det kanske också beror på att inget fram tills nu har varit som vanligt detta året. Jag har inte bott hemma, jag har inte köpt så många juklappar som jag brukar, jag har inte haft några problem med julklappsinköpen för jag köpte alla i USA, jag har knappt ätit några lussekatter och definitivt inga som mamma har bakat.
Men det största är nog att jag inte har varit hemma. Jul för mig är nog hemma i Mölnlycke. Och i Göteborg. Jag har inte gjort några av de saker jag brukar göra innan jul för att få julstämning. Eller det kanske jag gjorde, men det var innan USA och där dog det totalt.
Jaja, det är väl bara att vänja mig. Nu har jag flyttat hemifrån och förhoppningsvis och antagligen är det för gott. Går jag inte på SVF nästa år så har jag antagligen ändå flyttat.
Så jag måste nu börja lära mig att få julstämning utan att vara hemma.

Hoppas i alla fall att jag vaknar på julaftons morgon och känner den där känslan som jag alltid har känt just den dagen alla år.

Det var lite tankar om julstämning från en sömnig Flöjt. God natt gott folk!

Inga kommentarer: