fredag 12 december 2008

Glatt ilsken eller förbannat glad?

En busschaufför, en busschaufför det är en man med glatt humör... eller?

Efter en lång dag på skolan och jobbet kliver Niklas på bussen på Nisse-terminalen, glad av just den anledningen att dagen är över. Slänger upp plånboken på stämplingsmaskinen i vanlig ordning. PIIIP!!. Ojsan Hoppsan tänker Niklas redo att slänga upp plånboken igen. Då säger den till åren kommen, lagom moderna, av utländsk version till busschaufför, "Om du har problem med kortet får du ju ta ur det ur plånboken förstår du väl, du har säkert ett bank och mat-kort(vet fortfarande inte om han menade ett bankomatkort eller kombinerat visa och ICA-kort) som sänder samma signal". Oj var det en människa, jag som trodde det var en del av inredningen tänkte Niklas och slängde upp plånboken igen och fick den gröna lampan. Tanken slog mig att det var kanske lite väl aggressivt efter bara ett felpip, men kom fram till att han ville nog bara informera mig trotts att han uppenbarligen inte viste vad han pratade om. På betryggande avstånd från herr busschaufför beger vi oss ut från terminalen. Bussen hamnar i den situationen att han skall lämna företräde för en hel bilkö. Efter att ha släppt en bil tröttnade han nog lite men jag tror säkert att det var en olyckshändelse att han kom åt tutan och helljuset när bil nummer två passerar. Att vi sedan flyger ut i kön berodde nog på att han kom åt gasen istället för bromsen. När vi passerade den förskräckta bilen är jag säker på att det var på grund av att busschauffören ville sträcka på armen som den stod som en bom ut ur det lilla förarbåset. Att han gav bilen bredvid fingret kan ha varit följden av att han skulle vinka till någon på andra sidan gatan och det fingret kom upp först. I de följande korsningarna på väg hem händer exakt samma sak och jag börjar tycka att tutor kombinerat med ett specifikt finger antagligen inte är ett sammanträffande. Det måste vara så att han har kommit på att man kan tuta med långfingret och ville helt enkelt dela med sig av denna fina ide...

Det var denna busstur som fick mig att börja fundera på alla de olika tecken folk gör för att visa sitt missnöje. Efter lite funderande kom jag fram till att det finns två kategorier varav den ena är väldigt roande.

Den första så kallade "Hårt hårda kategorin" innefattar dom allra mest drastiska tecken. Här hittar vi tecken som syftar på att huvuden skall rulla, folk skall slåss, suga på saker o.s.v.

Den andra är lite av en gråzon mellan komik och frustration.
På något sätt vill jag placera det berömda fingret här. Vist kan ett utsträckt finger associeras med orden Fuck You. Symboliken dör nog efter att saker står upp i båda fallen. Om jag skall bortse från just Fuck You-innebörden av fingret är det första jag tänker på "kom hit så skall jag klia dig under hakan med mitt finger". Inte det värsta hoten man kan få och av den anledningen har jag så svårt att ta den gesten seriöst.

Gest nr två börjar bli riktigt komisk. Den berömda "hårda blicken". Genom att titta hårt och lite extra länge(inte för länge för vi bor ju i Sverige och obehaglig ögonkontakt vill vi inte ha även om vi är förbannade) skall man förmedla sin ilska. Landet lagom med lättmjölk och hängslen är antagligen det ända plats på jorden där denna metod fungerar som bestraffning. Vill höja ett varningens finger för att använda denna metod utomlands. Att göra det i t.ex. Italien eller Ryssland skulle ligga på samma missnöjes-nivå som att flörta med någon.

Trean på min lista är lite av en personlig favorit. Att lyfta sin arm väldigt manligt och aggressivt samtidigt som man sätter sin andra hand i armvecket och gör en stram min med munnen. Här har jag enorma problem med att förstå det aggressiva i denna gest. När jag ser denna så hör jag bara orden "Kolla vad hårt jag kan slå mig själv i armvecket, nu blev du allt rädd..." . Inte det hårdaste direkt. Den strama minen förvärra bara allt eftersom det oftast ser ut som att han/hon försöker dölja hur ont han/hon fick av att slå sig själv.
Man skulle kunna vända och vrida på det och till slut komma fram till att gesten skall visa på att det är någon form av psykfall man skall slåss mot och denne försöker slå sig själv samtidigt som han/hon hindrar sig. Men åter igen är det en fördel eller nackdel? Döm själva.

För att förbättra eventuellt förlorad svärmorsstatus efter det här inlägget bjuder jag på ett skämt :).
Vad är det för likhet mellan Bay Watch och SJ?
Båda går i slowmotion när det är som mest bråttom.

Höög
/Gunnar

Inga kommentarer: