fredag 29 augusti 2008

Dubbelt liv

Dubbelt. Det är mitt liv. Ett liv är hemma i den vanliga verkligheten. Den andra verkligheten finns på SVF. Där ingen vet vilken frisyr jag hade i sjuan. Eller hur full jag var på midsommar för två år sedan. Och ingen bryr sig heller inte. Vad jag än tar på mig för kläder så blir det i deras ögon ”min stil”. Medans alla hemma verkligen vet vad som är ”min stil”. Samma som på SVF?

Jag älskar båda verkligheterna. Att få vara lite anonym samtidigt som man har vänner som vet det allra intimaste om en. Det har gått väldigt fort att skapa sig en krets med människor på SVF som jag numera räknar till mina vänner. Mina SVF-vänner.

Har jag sagt att skolan är kristen? I börjar var jag lite freaked out över det. Morgonsamlingar och andakter?! Tills jag märkte att det finns de som säger ”fan” och ”helvete” och berättar fyllehistorier. Några som är som jag. Som bara går på de morgonsamlingar som vi spelar eller sjunger på, vilket inte är så ofta. Men sen finns det ju de som är nykterister, pratar om bibelskola och andakter. Upptäckte ganska snart att man inte är en idiot för att man har ett kors om halsen. Jag har nog bara varit lite rädd. För att de inte ska tycka om mig. Passade mig i börjar för att säga saker som kan verka opassande ur ett kristet perspektiv. Men det är ju inte jag? Nej. Så senast idag sa jag ”jävlar i havet” när jag nästan blev överkörd av en buss. Rakt framför näsan på Petter som förra året gick bibellinjen på SVF. Jo, det finns en sådan. Vi kallar dom kort och gott för ”biblarna”. Vi har några i vår del av Furugården. De är inte heller de läskiga. Och de har massor med självironi. Som när vi försökte få fast en okänd person som inte diskar i köket. Stora lappar med ”Gud ser dig, DISKA!” och så vidare. Jag och Martin var helt övertygade om att det var biblarna som inte diskade, så vi hade tänkt sätta upp lappen ”diska för i helvete!” för att skrämma dem med förbjudna ord.

Där fick ni lite ur mitt andra liv. Ur mitt liv på skolan där allt är kul. Vårt tråkigaste ämne är ”kulturorientering”, där somnade jag nästan, men det skulle kunna bli kul det med. Det är det enda som inte handlar om musik. ”Allmän språkkunskap” handlar verkligen om musik, vi har det ämnet för att kunna uttala ord rätt i de sånger vi sjunger. Engelska, tyska, italienska, franska, spanska, latin. Och svenska. Vi bara touchar alla språken, men det ska bli kul!

Förlåt alla som inte orkar läsa allt jag skriver. Om ni vill komma och se en musikal som jag är med i är ni välkomna den 5e oktober! Tror att det var musikal i alla fall. Jag sjunger ändå bara i kören. Dido och Aeneas heter den i alla fall.

//Flöjten

Inga kommentarer: